Anjas reiseskildring - Bali

Følgende reisebrev er skrevet av en GoXplore deltaker fra et annet land og er automatisk oversatt til norsk. Teksten kan derfor være litt utydelig til tider.

2. mai 2015 satte jeg meg på flyet for mitt livs største eventyr. Jeg pakket sekken og gjorde noe jeg har drømt om siden jeg levde. Frivillig arbeid med barn. Destinasjonen var Bali. Etter mange måneders arbeid bestemte jeg meg en kveld for å bestille reisen til Bali. Det var nå eller aldri. Jeg var full av forventning, hver dag før jeg dro til Arlanda så jeg på bilder fra Bali. Det var helt fantastiske bilder og jeg forsto at jeg hadde valgt riktig. 3. mai landet jeg på et fuktig og varmt Bali. Det føltes helt surrealistisk å faktisk være i et land på den andre siden av jordkloden. Alt føltes som en drøm, det var flere ganger jeg måtte klype meg selv i armen og fortelle meg selv at jeg faktisk skal tilbringe tre måneder på en helt fantastisk øy og gjøre det jeg brenner for. Nemlig å lære barn engelsk.

Den første uken besto av å gå rundt i Ubud. Vi besøkte markedet og fikk besøke apeskogen. Hvor det er aper som du kan mate bananer om du vil. I løpet av uken besøkte vi også vanntempler hvor vi fikk dyppe oss i kaldt vann. Samtidig måtte vi ønske oss noe. Vi lærte mye om kulturen og språket. Vi hadde også sjansen til å lage indonesisk mat under introduksjonsuken.

Den andre uken begynte jeg å undervise i en førskole med veldig fine barn. Blant annet lærte jeg barna alfabetet, frukt, grønnsaker og dyr på engelsk. I pausene lekte vi med barna i gården før det var tid for undervisning igjen. Noen ganger sang barna og jeg på engelsk. En sang de virkelig likte var hode, skuldre, knær og tær. På hverdager jobbet jeg om morgenen og på ettermiddagen var jeg ledig. Så pleide jeg og noen andre jeg bodde hos å gå i bassenget og bade. Noen ganger dro vi ned til markedet nede i Ubud. Hvor du kunne finne alt fra fine sjal til kaffe. Noen ganger på ukedagene dro vi til Sanur som ligger 45 minutter fra Ubud.Der tilbrakte vi mange timer ved sjøen, vi spiste godt og drakk kokosvann fra store kokosnøtter.

I helgene dro jeg blant annet til Lovina, som ligger nord på Bali. Der dro jeg ut med båt ved soloppgang for å se etter delfiner. Det var en helt fantastisk opplevelse. En annen helg våknet jeg klokken to om morgenen for å bestige Mount Batur som er en vulkan. Turen opp til toppen av vulkanen tok to timer og vel der oppe fikk jeg se soloppgangen. På vei ned fra vulkanen så vi ville aper.

En annen helg bestemte jeg, en jente fra Australia og en jente fra Norge for å ta båten ut til Gili Air. Det er en øy utenfor Bali som ikke har noen trafikk. Men bare mange restauranter på stranden og klart blått vann. I løpet av disse tre dagene på Gili Air soler vi oss, vi svømte og bare nøt den vakre naturen og paradiset.

Mye av tiden på Bali ble brukt enten på skolen hvor jeg underviste barna og i helgene reiste jeg rundt. Nok en helg drar jeg og en stor jentegjeng til Kuta for å sole meg, bade og bare ha det gøy.

Anja Hatamian

Reisebrev fra 2015 (Oversatt)

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Frivillig Bali.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » Anjas reiseskildring - Bali

Linnea L bestilte Work & Travel Australia. Noe for deg?!