Min tur til Bali - Fanny

Følgende reisebrev er skrevet av en GoXplore deltaker fra et annet land og er automatisk oversatt til norsk. Teksten kan derfor være litt utydelig til tider.

Jeg og en venn bestemte oss for at vi ville ta en lengre tur, men at vi også ville hjelpe andre mennesker. Etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for at vi skulle reise til Bali for å jobbe med deres sosiale prosjekt med fokus på miljø. Etter en utrolig lang flytur kom vi endelig frem til øya Bali og det første man ble møtt med var varmen, svetten begynte å renne med en gang. Vi ble møtt av Green Lion som kjørte oss til Ubud hvor vi skulle være de neste tre ukene. Vi fikk bo på et rom med fire andre jenter som var veldig hjelpsomme da vi kom og fortalte hvordan alt fungerte. Etter den lange flyturen og med alle forventningene du hadde, sov du utrolig godt den første natten.

Alle prosjekter starter med en introduksjonsuke hvor vi fikk gjøre mye spennende. Det startet med at vi tok på oss treningsskoene på mandag og gikk gjennom byen Ubud for å se et palass, et marked og også stoppet ved den berømte Monkey Forest. Å være der var en så stor opplevelse fordi apene kom så nærme at de til og med hoppet på en! Etter det gikk vi tilbake til kantina hvor vi fikk servert all maten. Etter middag dro vi i bil for å sjekke ut et balinesisk danseshow som var veldig annerledes, men fantastisk!

På tirsdag startet vi med en Bahasa-leksjon og på ettermiddagen hadde vi en leksjon i balinesisk matlaging. Vi måtte koke vårruller og steke bananer på forskjellige måter. Resultatet ble deilig og det var kjempegøy å få være med på matlagingen og å samarbeide med de andre frivillige fra hele verden.

Onsdag startet vi igjen med en Bahasa-time og etter lunsj fikk vi prøve å male på stoff med en spesiell farge som gjøres på Bali. Alle fikk male sitt eget kunstverk, som de så fikk ta med seg hjem.

På torsdag var vi samlet for å gå gjennom litt av hinduismens religion som råder på Bali. Vi måtte også brette sammen en kurv som du så puttet blomster i og deretter ofret til gudene. På ettermiddagen var det på tide å snøre på seg gymskoene igjen og gå tur for å se og lære om rismarkene som er en viktig del av befolkningen på Bali. Deretter dro vi til en gate som hadde kunstbutikker med forskjellige malerier og skulpturer laget på Bali. På vei hjem gikk vi over et fjell med en utrolig utsikt.

Fredag var den siste dagen i induksjonsuken og den startet med å gå til et kjent tempel kalt Pura Tirtha Empul. Ved dette tempelet var det også et hellig vann som man måtte bade i og også be fra når man var i vannet, noe som var en veldig kul opplevelse. Senere på ettermiddagen var det møte og forberedelser til vår viktige oppgave, frivilligheten. Du ble fortalt hvilken skole du skulle gå på, hvor gamle barna var, hvilket kunnskapsnivå de hadde og noen tips og ideer om hva du kan gjøre med dem.

I helgene forlater de fleste frivillige Ubud for å se andre deler av Bali, noe vi også gjorde. Det er så mye å se på denne øya som fossefall, strender, dyr, rismarker, dykking osv. Etter helgens aktiviteter var det endelig tid for det vi egentlig var her for, selve arbeidet som frivillige. Jeg underviste sammen med reisefølget mitt i en fjerde klasse som besto av 25 barn, men det mislyktes ganske mye, noen ganger var det 12 og noen ganger var det 25

stykker. Vi var på en skole som var omtrent 30 minutter fra overnattingsstedet vårt og vi gjorde dette på hverdager i to uker mellom 14-16.

En typisk dag for oss så slik ut. Vi stod opp halv ni og gikk til frokost som serveres i kantina, fem minutters gange fra huset vårt. Deretter dro vi til noe som heter rishuset hvor vi forberedte leksjonene våre. I dette huset var det datamaskiner, bøker, materialer og folk som kunne hjelpe deg med oversettelse til Bahasa eller hjelpe med ideer hvis du skulle stå fast. Siden min oppgave var å lære barna mer om miljø, startet vi med å lære klassen vår de engelske ordene for for eksempel miljø, skarp, eksos osv. Så da vi senere gikk dypere inn i temaene, forsto de dem lettere. For å lære dem ordene laget vi minne og ordsøk. Etter at vi forberedte dette om morgenen i rishuset, dro vi hjem og skiftet til lange bukser og t-skjorte fordi man måtte dekke til skuldre og knær. Klokken halv ett spiste vi lunsj i kantinen og hoppet så inn i en taxi som kjørte oss til skolen. Barna ventet alltid på oss ved skoleporten og fulgte oss til klasserommet vi lærte dem. Så kjørte de en times økt og så ble det en femten minutters pause for barna og så lekte vi i gården. Så fortsatte undervisningen til klokken fire.

Andre ting vi gjorde sammen med barna var å skrive kortere avsnitt som kunne handlet om at hvis vi kaster søppel i naturen, blir naturen ødelagt da naturen ikke kan bryte den ned. Vi skrev både på Bahasa og engelsk som barna deretter kopierte inn i notatbøkene sine. Vi viste også bilder av dyr og natur påvirket av miljøødeleggelser. De siste dagene vi jobbet på skolen gjorde vi et gjenvinningsprosjekt hvor vi samlet søppel som vi så bygget forskjellige dyr av, denne aktiviteten elsket barna.

På kveldene pleide vi enten å gå på en bar hvor det var levende musikk eller på en bar som hadde filmkveld. Noen dager forberedte vi oss så godt dagen før at vi hadde fri formiddag og så pleide vi å gå på markedet eller til bassenget som var 5 minutter fra overnattingsstedet vårt.

Den siste dagen av vår tid som frivillige ble vi overveldet av klemmene og gavene barna hadde laget. Dette gjorde meg fylt med glede og takknemlighet for å ha tatt denne turen, den var verdt alt.

/Fanny

Reisebrev fra 2016 (Oversatt)

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Frivillig Bali.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » Min tur til Bali - Fanny

Siste nyhet: Unike muligheter for deg som er glad i hest!