Login GoXplore AS er konkurs

FAQ om Corona ifm reisen din

Hva er egentlig COVID-19?
The World Health Organization (WHO) og The World Tourism Organization (UNWTO) har gått ute med en beskrivelse av COVID-19.

Corona viruset (COVID-19) er en luftveissykdom som sprer seg fra person til person. Viruset, som først dukket opp i Wuhan i Kina, har siden spredd seg til flere land. Eldre mennesker og personer med eksisterende dårlig helsetilstand - inkludert høyt blodtrykk, hjertesykdom og diabetes - er i gruppen som med størst sannsynlighet kan utvikle en alvorlig sykdom som et resultat av COVID-19. Å begrense smitten handler således ikke bare om eget immunforsvar, men å hindre at de som kan bli alvorlig syke smittes.

Jeg er norsk statsborger eller har fast opphold i Norge. Kommer jeg inn i landet når grensene er stengt?
Ja, det gjør du. Regjeringen vil stenge grensen for utenlandske borgere uten oppholdstillatelse i Norge. De vil bli bortvist fra grensen med hjemmel i smittevernloven.

Men, norske flyplasser stenger ikke. Alle norske borgere og personer som bor eller arbeider i Norge, slipper fortsatt inn i landet. Det vil altså fastsettes unntak for EØS-borgere og deres familiemedlemmer som er bosatt i Norge. Det legges opp til unntak også for EØS-borgere som jobber i Norge.

Stemmer det at UD anbefaler å utsette alle reiseplaner?
Ja, UD har kommet med et reiseråd som fraråder alle reiser mellom 14. mars og nå på ubestemt tid.

Det betyr at dersom du planlegger å reise med oss i år må du etter UDs anbefalinger være forberedt på å utsette reisen din. Har du allerede bestilt reisen din hos oss og har avreise i denne perioden har du fått en mail av oss med informasjon om hva vi råder deg til å gjøre.

Jeg er i utlandet nå - burde jeg reise hjem til Norge?
Utenriksdepartementet oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig, på en trygg og rolig måte, i samråd med sitt reise- eller flyselskap.

Årsaken er økningen i utbredelse av koronaviruset internasjonalt og den uforutsigbare og vanskelige situasjonen for mange reisende.

Anbefaler GoXplore at jeg reiser hjem?
Vi i GoXplore forholder oss til UD sine reiseråd og vi stiller oss selvfølgelig bak det de anbefaler - men det er opp til den enkelte å bestemme om man opplever situasjonen som «tryggere» i landet man er i og ønsker å bli. Enkelte av deltakerne våre velger å bli i landet de er i, mens andre foretrekker å reise hjem. Så det blir rett og slett en vurdering hver enkelt selv må ta. Men ønsker du å reise hjem er det bare å ta kontakt med oss. Har du kjøpt flybilletter gjennom oss kan vi vanligvis endre dato på disse, men var forberedt på at flyene er ganske fult de neste dagene.

Jeg er allerede påmeldt et av GoXplores programmer, vil jeg kunne reise som vanlig?
Vi holder to øyne på situasjonen og informerer alle deltakerne våre om endringer som både gjelder programmet du er påmeldt, samt flyreisen du har bestilt gjennom oss. Vi er her for å hjelpe deg! Gjør norske myndigheter endringer i sine reiseråd slik at din reise blir påvirket vil du selvfølgelig også få beskjed om dette, men vi anbefaler uansett at du følger med på situasjonen selv også, og tar egne vurderer hva gjelder din reise. Vi er her for å bistå og rådgi deg rundt reisen din - vi har vært ute en vinternatt før og gjør absolutt alt vi kan for å hjelpe deg å føle deg trygg både før under og etter reisen din!

Hvor kan jeg få oppdatert informasjon om innreisereglene til landet jeg skal reise til?
UD sine nettsider for reiseinformasjon vil du få oppdatert informasjon om de innreisebestemmelsene som foreligger til enhver tid. Det samme vil du finne på IATA sine nettsider som har en god oversikt over hvilke land som har innskrenket sin innreisepolicy. Vi råder alle til å følge med på nyhetene og holde seg oppdatert på situasjonen i dagene fremover.

Stemmer det at jeg må i karantene når jeg returnerer til Norge etter reisen min?
Ja, og dette er et krav myndighetene har satt for å redusere smittefaren og sørge for at situasjonen stabiliserer seg i ukene fremover. Kom du hjem etter en utenlandsreise den 27. Februar eller senere så vil du måtte oppholde deg i karantene i 14 dager. Det er viktig at alle gjør sin del for å redusere smittefaren og vi anbefaler at alle som har reist med oss, nylig har returnert/planlegger hjemkomst følger rådene til Regjeringen.

Hva vil kostnaden være for meg dersom jeg velger å endre dato for oppstart på programmet mitt?
De fleste av våre partnere vil endre datoen for oppstart dersom grunnen for utsettelse skyldes Corona-utbruddet. Prisen for å endre flyreisen din vil avhenge av om billetten du har bestilt er endringsbar og hvilke kostnader flyselskapet krever i forbindelse med endringen, men dette er noe de fleste forsikringsselskaper vil kunne bistå med å dekke kostnaden for. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for mer informasjon.

Kan jeg fortsatt melde meg på et av GoXplores programmer med avreise i 2020?
Absolutt! Vi tar fortsatt i mot påmeldinger for både 2020 og 2021, så har du reiseplaner du har lyst til å gjøre til virkelighet må du gjerne ta kontakt med oss, så hjelper vi deg mer enn gjerne med å planlegge reisen din.

Dette ble lagt ut søndag 15 mars 2020 kl 15:46

Hjem » Nyheter » FAQ om Corona ifm reisen din

Siste nyhet: Nye åpningstider hos GoXplore