GoXplore i Bali

Da var dagen kommet at jeg skulle reise på et flott eventyr med GoXplore og oppleve prosjektene i Bali, Thailand og Sri Lanka. Reisen startet i Bali. Etter en lang flytur så ankom jeg Denpasar og ble møtt av sjåføren som kjørte meg til Ubud. Selve turen ca 2timer. Det var deilig å endelig komme frem til Frivillighets sentret Didi house som jeg skulle bo på de neste dagene. Da jeg ankom midt på natta så var det ikke mye som skjedde når jeg var fremme. Jeg la meg for å sove for å være oppladet til neste dag. Den første dagen startet vi dagen tidlig. Jeg var og besøkte barnehage prosjektene. Dette var et meget flott prosjekt. Alle barna som var på en alder mellom 5 – 7år var så glade for at det kom nye mennesker inn i klasserommene dems for å leke med dem og lære dem masse nyttig og enkel engelsk. Etter å ha «lekt» litt med barna gikk ferden videre til undervisningsprosjektene. Her er barna på alder fra 7 – 12år. Her fikk jeg lov til å være med på en engelsk leksjon der vi skulle lære barna om hva forskjellige grønnsaker og frukt heter på engelsk. Det var helt fantastisk å se hvordan disse barna var så engasjerte, blide og ikke minst konkurrerende på å svare fortest mulig og så riktig så mulig. Etter at vi hadde besøkt 4 forskjellige skoler så dro ferden videre til «monkey forest». Dette var meget morsomt og fasinerende med alle «apene» som bare slappet av i hagen og turister kunne bare gå rolig forbi uten at apene ble skremt eller skremte publikum. Etter at vi var ferdig på monkey forest dro vi in til Ubud City Center. Ubud sentrum er stort med masse butikker og restauranter. Bali har egent produksjon av ris så vi var også og besøkte en risplantasje. Etter at vi var ferdig med risplatasjen tok vi turen til en lokalskole der jeg så på renoveringsprosjektet. Dette var et meget utfordrende prosjekt spesielt når det var varmt, men samtidig veldig gøy å hjelpe med å renovere en skole for få hverdagen til barna bedre. Middagen tok vi i sentrum på en lokal restaurant der vi spiste lokalmat som smakte helt utrolig!

Dagen etter startet mye tidligere enn igår da vi skulle til Lovina. Underveis så stoppet vi ved en hinduistisk tempel og en kjempe fin strand. Selve bilturen fra Ubud – Lovina tok ca 3timer med stopp. Da vi ankom Lovina så fikk jeg lov til å være med på litt av introduksjonsdagen med de andre frivllige som var i Lovina. Vi dro til et buddhistisk templel da vi fikk et godt innblikk i Buddhismen. Etter dette dro vi til varmekilder der vi fikk badet litt. Lovina er mye mindre by enn Ubud. Det finnes et lite sentrum med noen butikker og restauranter. Frivillighetshuset som er i Lovina ligger ca 100meter til en strand som jeg benyttet meg en kald dukkert i senere på dagen da det var utrolig varmt denne dagen. Besøket på varmekilder var kort da jeg skulle videre for å se på barnehageprosjektene og undervisningsprosjektene i Lovina. Dette er meget likt som det i Ubud. Jeg syns Lovina var virkelig en «perle». Helt annerledes i fohold til Ubud. Ubud er stor by med mye scootere, tut og kjøt mens Lovina var mere sjarmerende, og rolig. Mindre turister i forhold til det i Ubud. Jeg reiste tilbake til Ubud på kvelden og kvelden etterfulgte av «welcomeparty» for de nye frivillige på frivillighets sentret.

Siste dagen ble brukt til å reise inn til Ubud sentrum for litt shopping og relax før jeg skulle ta flyet videre til Thailand da jeg hadde hatt noen veldig lange dager i forveien. Det er meget billig med spa og massasje i Bali på lik linje med Thailand så jeg tok men en liten time med avslapping før jeg nytet en god balinesisk lunsj. Jeg skulle ønske at jeg hadde fått mer tid i Bali da jeg ville oppleve skilpadde prosjektet i Nusa Penida samt ha tid til å reise til Lombok men det var altfor langt unna jeg hadde ikke mye tid da reisen skulle gå videre også. Jeg må si at Bali ble bare min favoritt. Alt var bare perfekt her. Lokalbefolkningen som var så gjestefrie, de smilte hele tiden og virkelig passet på til en hver tid. Været, maten, kulturen. Jeg skal garantert reise tilbake igjen til Bali senere!

Rabiya

Reisebrev fra 2017

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Frivillig Bali.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » GoXplore i Bali

Celina D bestilte Work & Travel Australia. Noe for deg?!