En av de beste opplevelsene jeg har hatt!

Følgende reisebrev er skrevet av en GoXplore deltaker fra et annet land og er automatisk oversatt til norsk. Teksten kan derfor være litt utydelig til tider.

Nå har jeg kommet hjem etter et Working Holiday-år i Australia, og å reise dit er virkelig en av de beste opplevelsene jeg har hatt!

Da jeg først bestemte meg for at jeg ville til Australia var jeg sikker på at jeg ville ha med meg en venn, jeg hadde egentlig aldri reist ute før og det ville føles roligere å ikke gå helt alene. Jeg tok imidlertid ikke med meg noen pga jobb, skole, penger og lignende og det tok meg flere måneder før jeg turte å bestille reisen selv, men når jeg først startet forberedelsesprosessen forsvant all nervøsiteten.

Jeg møtte allerede folk på flyet dit som var på samme program som meg, etter at vi landet og forlot alt på hostellet vårt brukte vi de første dagene på å besøke alle turistområdene i Sydney, så dro vi rett videre til Surf Camp litt utenfor Sydney. Surfeleiren varte i omtrent en uke og var en fin måte å starte Australia-turen på! Mange nye venner, god mat og mye surfing, det var veldig gøy. Da uken var over bestemte jeg meg for å gå østkysten ganske raskt i ett strekk, jeg dro med greyhound-buss hele veien fra Sydney til Cairns og gjorde små stopp underveis hvor jeg bodde et par dager eller en uke på hvert stopp . Mine favoritter var definitivt Byron Bay og Frasier Island! Møtte nye mennesker hele tiden, og mange av de jeg møtte på østkysten, både andre backpackere og australiere, holder jeg fortsatt kontakt med nå. Hele turen tok omtrent 1,5 måned og vi brukte denne tiden på å sole oss og bade, feste, snorkle, campe eller bare kjøre rundt og utforske.

Nå nærmet det seg desember og jeg dro tilbake til Sydney for å prøve å finne en jobb og litt mer permanent overnatting, jeg klarte å finne både jobb og rom i en delt leilighet i løpet av noen uker, så innen jul var jeg flyttet inn og allerede god venn med mine nye romkamerater. Jeg var veldig heldig og kom veldig godt overens med de jeg bodde sammen med og de på jobben min, så selv om de neste månedene stort sett var jobb, hadde vi det fortsatt gøy om kveldene. Sydney er imidlertid ekstremt dyrt, og leiligheten min lå veldig sentralt i CBD, og hadde kanskje ikke en super lønn, så de måtte leve ganske mye på et budsjett og pengene tok ofte slutt veldig raskt. Men det var likevel verdt det! Hadde en flott tid i Sydney, spesielt siden jeg var der over jul og nyttår også, ville ikke byttet det for noe.

Etter nesten seks måneder i Sydney bestemte en av romkameratene mine og jeg oss for å gå videre. Vi tok en buss ned til Melbourne hvor vi tilbrakte et par dager og fortsatte deretter på Great Oceans road. Vi slo leir i noen netter til vi kom til Adelaide hvor vi dro rett til Kangaroo Island og etter det tok vi et fly og tilbrakte våre siste dager i Darwin. Elsket Darwin, vi besøkte Kakadu nasjonalpark i et par dager hvor vi fikk se krokodiller, fosser, hulemalerier etc. Senere fikk vi også sjansen til å dykke med krokodiller.

Det var mine siste dager i Australia, etter det fortsatte jeg til Indonesia i to måneder med en venn jeg møtte på jobb. Både Australia og Indonesia var fantastiske, og jeg er så glad jeg dro. Nå i ettertid er jeg ekstremt takknemlig for at jeg gikk alene da jeg kanskje ikke hadde gjort alt eller møtt alle som jeg gjorde nå hvis jeg hadde gått med noen andre! Jeg har lært så mye, fått venner over hele verden som jeg fortsatt snakker med jevnlig, og fått minner til å vare livet ut! Kommer garantert tilbake til Australia i fremtiden for å se hva jeg gikk glipp av på denne turen.

Reisebrev fra 2017 (Oversatt)

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Work & Travel Australia.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » En av de beste opplevelsene jeg har hatt!

Siste nyhet: Unike muligheter for deg som er glad i hest!