GoXplore i Thailand

Svaa Dee Ka = Hei

Da var dagen kommet for at reisen skulle gå videre fra Bali til Thailand. Selve flyreisen fra Denpasar - Bangkok tar ca 4timer så det er en god kombinasjon å kombinere disse landa. Når jeg ankom Bangkok så hadde jeg 1 dag til egen disposisjon. Derfor valgte jeg å bo i Bangkok. Det er ikke alltid at jeg vil reise til Thailand og reiser man hit så er det must å nesten ha 1-2netter i Bangkok før man reiser videre. Jeg brukte fridagen min til å dra på "floating market" for litt shopping som ble veldig mye til slutt og en tempel. Neste dag ble jeg hentet av lokal partner som kjørte meg til Bangkok buss stasjon der jeg tok lokalbuss til Singhburi sammen med en annen frivillig fra Tyskland. Vi ble godt kjent med hverandre da bussturen tok ca 3timer. En ting vi fant ut når vi ankom Singhburi var. Singhburi is HOT!!! Puuhh så varmt det var her gitt. Men jeg skal ikke klage. Det var utrolig deilig!

Vi ble hentet av lokalpartner i Singhburi og kjørt til frivillingshetssentret der vi fikk en liten introduksjon med nyttig informasjon om stedet vi skulle bo på de neste dagene. Ankomst dagen ble brukt til å slappe av resten av dagen med en felles middag på frivillighets sentret.

Neste dag var jeg klar for informasjonsmøte med de andre frivilige. Vi fylte blant annet ut "immigrationcard" fikk en liten visningstur på frivillighets sentret og gitt mye informasjon om prosjektene. Etter dette gikk vi en liten tur til fots inn til Singhburi sentrum. Langs veien så vi masse. Singhburi var noe helt annerledes i forhold til Bangkok. Her var det veldig frodig og grønt, den Thailandske kulturen var mer oppbevart her. Veldig få turister. Det var gøy å se at selv i 40 plussgrader så stod lokalbefolkningen i utendørs trenings sentret og trente. Vi ble fortalt mye om Historien til Singhburi. Gåturen inn til sentrum tok ca 30 minutter der vi gikk gjennom et lokalt matmarked der vi kunne se mye av Thailands delikatesser. Vi spiste lunsj på en lokal restaurant. Maten i Thailand er helt fantastisk. En ting er garantert i Thailand, skal du lære deg om buddhismen så er dette det perfekte stedet å reise til. Her finnes det utallige templer. Både buddhistiske og hinduistiske. Vi dro på vår første besøk til et tempel. Det er viktig at damene dekker skuldre og knær før de går inn i et tempel. Etter besøket dro vi tilbake igjen til frivillighet sentret der vi skulle ha "welcomeparty". Her skulle vi blant annet se på thailandsk folkedans som ble gjort av en lokal skole. Det var veldig morsomt for disse "danserne" slo seg virkelig løs på slutten og tok med oss frivillige med på dansen.

Dag 2 dro jeg sammen med resten av de frivillige til "hovedstaden" Attuhuya i Singhburi provins. Her er det mye buddhistisk historie. Denne dagen gikk til mye tempel besøk. Vi var vel innom 6 forskjellige templer og men jeg gikk rundt her med gruppen så fikk jeg nesten følelsen av å være i en India Jones film. Det var rett og slett helt spektakulært og eventyrlig. Selv i 40grader så var jeg så gira på å se alt sammen og oppleve alt sammen. Nesten hele dagen ble brukt til tempel besøk. Vi spiste både lunsj og middag ute. Det var typisk Thailadsk mat på menyen. Etter at vi var tilbake på frivillighets sentret hadde vi en liten språk klasse der vi fikk lære litt Thailandsk som var veldig nyttig videre under oppholdet i Thailand.

Dag 3 dro jeg for å se på de forskjellige prosjektene. Barnehjemsprosjektene, undervisning, renovering osv. Vi var også innom Thai Boxing prosjektet der jeg fikk lære et par "stunt". Etter at vi var ferdig med prosjektene dro vi tilbake til frivillighets sentret der vi hadde et lite matlagingskurs med de andre frivillige. Her lærte jeg å lage ordentlig god Thailandsk "Pad Thai". Det var kjempe godt! Vi ble ferdig rett etter lunsj og da gikk ferden min videre til Hua Hin og prosjektene her. Jeg valgte å bo på egenhånd i Hua Hin noe fordi jeg ønsket å slappe av i 1dag og ville bo på et resort anlegg rett på stranda. Selve bilturen fra Singhburi til Hua Hin var veldig lang rundt 5timer men jeg hadde en fantasktisk programkoordinator med meg som snakket om alt fra hollywood filmer til prosjekter og kultur i Thailand.

Dag 4 dro jeg til frivillighets sentret i Hua Hin og fikk en omvisning på sentret. Jeg ble overrasket over at standarden var så meget bra på dette programmet i Hua Hin. Du bor i din egen privat villla nesten. Det prosjektet som jeg så var Beach Combi. Dette programmet gikk ut på at man besøkte forskjellige strender i Thailand for å gjøre ingenting annet enn å slappe av og bade og "beach conservation". Vi var også innom det populære nattmarkedet i Hua Hin sentrum der vi så masse gode delikatesser samt mye kunst.

Dag 5 var jeg på egen hånd og gjett om hva jeg gjorde. Man drar ikke hjem fra Thailand uten å a tatt Thai massasje. Det er utrolig billig så man må absolutt benytte sjansen til å gjøre dette når man er her. Jeg var også en tur på stranda som lå rett ved hotellet.

Det er uten tvil at jeg skjønner at Thailand er smilets land! Jeg har møtt så utrolig hyggelige mennesker i Thailand og lært med så mye. Nå går ferden videre til Sri Lanka!

Rabiya

Reisebrev fra 2017

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Frivillig Thailand.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » GoXplore i Thailand

Thea K bestilte Frivillig Sør-Afrika. Noe for deg?!