Min reise til Ecuador - Marie

I og med at dette var første gang jeg reiste alene så langt og så lenge meldte jeg meg på frivilligprogrammer slik at jeg hadde litt opplegg og ville møte likesinnede folk i spennende omgivelser.

Reisen startet i hovedstaden, Quito, som ligger 2888 moh i Andesfjellene. Omringet av fjell og med mange historiske bygg fra kolonitiden var det en veldig fin by. Personlig synes jeg bydelen La Floresta var koseligst, her bor det en del kunstnere og det kryr av koselige kafeer og butikker der kunstnere og designere selger egne verker.

Jeg var i Quito 1 uke på spanskkurs på Colorful Ecuador spanskskole og bodde i deres Volunteer House rett over gata. Jeg var eneste nye elev på skolen så jeg fikk privattimer med en fantastisk flink lærer, Martin. Han snakket kun spansk til meg, men han var veldig lett å forstå og var flink til å forklare. Jeg lærte mye om landet, folket og tradisjoner og meninger i Ecuador også i disse timene. Skolen varte bare til kl 12 så jeg hadde mye tid til å utforske byen.

Skolen og hostellet lå i bydelen Mariscal rett ved Plaza Foch som er bardistriktet, det var en del bråk fra utesteder på natta og man må passe på verdisakene sine i denne delen av byen spesielt. Men det var gitt å ha et yrende uteliv og mange restauranter rett utafor døra.

På lørdagen tok jeg turen til vulkanen Cotopaxi, vi ble kjørt et stykke og gikk noen hundre meter opp til refuget på 4864 m.o.h. Deretter gikk vi videre opp til isbreen på 5010 m.o.h. Det var rart å kjenne på høydesyken, men en veldig fin tur!

Neste stopp var Yana Cocha Animal Rescue i Amazonas. 10 minutter utafor jungelbyen Puyo ligger Yana Cocha, omringet av dyrket mark og vill jungel. Her hadde jeg 2 uker, men kunne gjerne blitt lenger. Hvilke dyr de har varierer, da mange av dyrene slippes ut. De fleste dyrene bringes inn av miljøpolitiet i provinsen som beslaglegger ulovlige husdyr, ofre av påkjørsler og forkomne eller skadde dyr som blir funnet i naturen. Hver morgen deles man opp i grupper (monkeys, mammals, birds og quarantene and clinic), kutter mat, mater og vasker områdene til dyrene i sin gruppe. Deretter gjør man «extra work» som kan innebære alt fra nøye rengjøring av dyrenes områder, snekring og generell forbedring av dyrenes områder og stinettet i parken. Det er lunsj og pause mellom kl 12 og 14:30 før man gjentar materunder og fortsetter på extra work fram til kl 17.

Jeg følte at jeg fikk god kunnskap om dyrene og at jeg ble involvert i driften av parken. De har også kjøpt et naturreservat, Tamandua, som ligger 1 times kjøring og en halvtimes gange fra Puyo. Dette store området med vill jungel brukes til å slippe løs dyr fra Yana Cocha. Jeg fikk muligheten til å være der 2 ganger i løpet av oppholdet mitt og det anbefales på det sterkeste! Her er det vill jungel og fantastisk utsikt og de som bor der kan gi deg guidede turer inn i jungelen både på dag- og nattid. En fantastisk naturopplevelse!

Etter to uker i jungelen fløy jeg til Galapagos for å jobbe på den økologiske gården La Envidia på Santa Cruz. Familien som eier, driver og bor på gården er utrolig hyggelige og jeg følte meg som en datter med en gang. Mor i huset stiller med lunsj hver dag etter jobb, far er taxisjåfør og kjørte meg gladelig til byen etter jobb og den elste dattera, Jadira, kan litt engelsk og var veldig hjelpsom med å booke turer til andre øyer og viste meg rundt i Puerto Ayora.

Jeg var eneste frivillige den uka og kaffeplukking stod på agendaen. Det var utrolig spennende å være med på hele prosessen fra kaffefrukt til ferdig kaffe og jeg fikk til og med med meg litt kaffe hjem til meg selv og familien!

Jeg var ferdig på jobb kl 13 og etter deilig lunsj dro jeg ned til Puerto Ayora, ca 10 min biltur fra gården. Det er en fin, men ganske turistifisert, liten by, med muligheter for aktiviteter i nærheten. Jeg snorklet bl.a i Tortuga Bay der jeg så white tip sharks, gikk på Darwinsenteret, snorklet i Las Grietas og besøkte lavatunneller litt lenger opp i landet.

Etter en uke på gården utforsket jeg flere øyer. Her anbefaler jeg å ha mer en èn uke til utforsking, jeg rakk kun å dra til befolkede øyer og jeg skulle gjerne tilbragt mer tid på de øyene samt besøkt flere øyer. Jeg tok en snartur til San Cristobal der det kryr av sjøløver! Jeg snorklet på Kicker Rock/Leon Dormido, uten egentlig å se så mye spennende (men man kan bl.a. se hammerhaier her).

Jeg tok et par dager på Isabela, som jeg synes var koseligere enn San Cristobal, der jeg dro til Los Tuneles (veldig vakkert) og snorklet i Concha de Perla der noen lekne sjøløver svømte med meg (kanskje den beste opplevelsen).

Jeg dykket med Scuba Iguana på Mosquera og Daphne minor på Santa Cruz, veldig spennende, vi så blant annet Galapagos-hai. Den siste dagen tok jeg en dagstur til øya Floreana, en skjønn øy med kun 140 inbyggere, mye historie med pirater og gale baronesser samt en helt egen type marineiguana. På dagstur kommer man seg ikke til Post Office Bay der man finner posttønnene fra gamledager. Men det står en replika i Puerto Velasca Ibarra der man kan poste sinen brev og kort. Hvis du drar dit håper jeg du tar med mine postkort tilbake til Norge :)

Det har vært en fantastisk tur og jeg skulle ønske jeg hadde mer enn 5 uker. Ecuadorianere er veldig hyggelige og imøtekommende. Dra til Ecuador!

- Marie

Reisebrev fra 2017

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Frivillig Ecuador.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » Min reise til Ecuador - Marie

Sigrid L bestilte Work & Travel Australia. Noe for deg?!