Amandas tur til Cuba

Følgende reisebrev er skrevet av en GoXplore deltaker fra et annet land og er automatisk oversatt til norsk. Teksten kan derfor være litt utydelig til tider.

Turen min

Etter at jeg hadde vært på Cuba med familien min i 2012, ønsket jeg å reise tilbake og oppleve mer av Cuba. Et år etter eksamen bestemte jeg meg for å gå i 4 uker i løpet av sommeren 2016, selv om ingen av vennene mine ville være med. GoXplore var et godt valg da jeg fikk god støtte og tips før reisen. Å ta avgjørelsen om å gå var noe av det beste jeg noen gang har gjort! Jeg hadde en helt fantastisk tid på Cuba og har reist tilbake på egen hånd 2 ganger siden den gang.

Jeg bodde på Jakera hostel med rundt 30 andre unge mennesker. Jakera ligger midt i gamle Havana med fantastisk stab. Ved å bo på Jakera ble jeg kjent med venner fra hele verden. Etter å ha bodd der i 4 uker føltes det virkelig som hjemme. Lederne Leandro og Leonel ble nære venner av meg som alltid hjalp til hvis det var noe du lurte på. De hang også alltid med oss om kveldene for å vise oss de beste stedene i Havana.

Jeg gjorde 4 ukers programmet. Hver morgen, mandag-fredag, hadde jeg spanskkurs i en gruppe som var på samme nivå som meg. Alle spansklærerne er veldig morsomme og åpne og ble alltid med på festene våre i helgene.

Vi tok også dansekurs flere dager i uken. Danseskolen heter "Casa del son" og ligger ca 2 minutters gangavstand fra Jakera. Det er en skole med kule lokaler og fantastiske danselærere. Hver person får sin egen dansepartner, noe som gjør at du har tid til å lære mye og utvikle deg på kun 4 uker. Siden jeg elsker å danse, kjøpte jeg til dansetimer nesten hver dag som lederne på Jakera lett kunne fikse. Jeg fikk også danse og øve nesten hver kveld fordi det er musikk og dans overalt på Cuba.

Helgene besto av turer til andre byer eller dagsturer til stranden. Det er enkelt og billig å komme seg til stranden playa del este, som ligger 20 minutter med buss eller taxi fra gamle Havana.

Andre helgen dro vi til Viñales hvor vi bodde i casa particulares. Jeg bodde sammen med 4 andre jenter fra gruppen. Casa partikulær betyr at det er en familie som leier ut ett eller flere rom i huset sitt slik at du bor hjemme med familien. Det var morsomt å se et ekte cubansk hus og oppleve kulturen mer. I Viñales red vi i fantastisk natur og svømte i en naturlig grotte. Om kvelden dro vi ut til en klubb som lå i en hule.

Jeg kan anbefale alle som liker musikk, kunst og dans å besøke Cuba! Cuba er et land med åpne mennesker, mye musikk og dans, høy sikkerhet og avslappet kultur. Eventyret mitt på Cuba var de beste 4 ukene i livet mitt og ga meg venner fra hele verden!

// Amanda P

Reisebrev fra 2017 (Oversatt)

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Viva Cuba.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » Amandas tur til Cuba

Siste nyhet: Unike muligheter for deg som er glad i hest!