Login

Mitt Australia Eventyr

En av x-plores tidligere Australia-reisende forteller her i en e-post om hvordan hennes opplevelse var.

Mitt Australia eventyr

En kald novembermorgen i 2004 stod jeg og min kusine Alice trippende på Gardermoen. Sekken var noen kilo for tung og sommerfuglene i magen kranglet om plassen. Gjennom x-plore skulle vi til Australia på et working holiday visum, planen var å bli borte ett år og vi gledet oss vilt!

Alle som har reist lenger enn til Svinesund og har hatt med foreldrene til flyplassen vet at det eksisterer et ritual man må gjennom før de slipper deg av gårde; du må love å: aldri gå alene, alltid passe på bagasjen, ikke sitte på med fremmede, spise nok og sunt, ikke drikke for mye alkohol, ringe hjem minst annenhver dag og ta masse bilder. Og ikke minst må alle stille seg opp på de obligatoriske og ganske så pinlige bildene foran innsjekkingsskranken. Først da kunne vi bevege oss mot "gaten" og vårt livs eventyr down under.

Etter en 29 timers flytur stod vi med føttene godt plantet på flyplassen i Sydney med en følelse av at her kunne vi bli..lenge. Det skulle vise seg at de neste månedene gikk så altfor fort!

De første dagene gikk med til informasjonsmøte på work&travel kontoret i Sydney. Vi gikk derfra med hodet fullt av informasjon om alt vi trengte å vite om vårt opphold i Australia og med både nytt bankkort og sim kort i vesken. Kveldene brukte vi på å bli kjent med byen og våre nye venner fra hele verden. Før avreise i Norge hadde vi booket et cowboy kurs på Laconfield Jackaroo og Jillaroo school i Tamworth, 5 timer fra Sydney. Så etter en uke i verdensmetropolen pakket vi sekken og satte oss på toget som skulle ta oss langt fra skyskrapere og tutende biler. Tamworth er en liten by, kjent for country musikk og cowboyhatter, så kontrastene var store. De neste 5 dagene tilbrakte vi for det meste på hesteryggen og lærte alt fra lassokasting til hvordan å kastrere kalver. Hver kveld samlet alle seg rundt bålet og delte erfaringer og historer. Etter endt kurs var vi så heldige å få vår første jobb der. De trengte folk til å passe gården i jula. Å feire jul i 35 graders varme midt ute i ingenmannsland er en ganske spesiell opplevelse, det var lite som minnet om en hvit jul med ribbe og medisterkaker. Dagen før nyttårsaften reiste vi tilbake til Sydney og feiret nyttårsaften ved Sydney Harbour Bridge med fantastisk fyrverkeri og gode venner. Å se på fyrverkeri sammen med flere hundre tusen mennesker fra hele verden er noe man sent glemmer.

De fleste forbinder Australia med surfing, vi var ikke noe unntak. Det var ikke snakk om å komme hjem uten å ha stått på et surfebrett! Gjennom x-plore booket vi et 5 dagers kurs på Surf Camp Australia. Campen befinner deg ved Seven Mile Beach, to timer sør for Sydney. Som navnet tilsier er stranden laaaang..og bølgene perfekte for grønne nybegynnere som oss. Surf Camp har stå garanti, alle skal klare å stå etter endt kurs, noe vi alle klarte til stor jubel. De har også egen fotograf som tar bilder av alle sine prestasjoner i vannet, med mulighet for å kjøpe de ved endt kurs. Flott å ha bevis på hvor proff man har blitt :)

Vi merket ganske fort at pengene på konto ikke kom til å holde lenge, så turen gikk raskt nedover til Melbourne der vi fikk jobb på en eplefarm. Ingen lukrativ jobb, men vi trivdes.Vi ble der i fem uker, fikk nye venner og hadde det helt topp. Men da vi begynte å drømme om epler hver natt var det på tide å pakke sekken. Neste mål var den ultimate backpacker ruten, østkysten fra Sydney til Cairns. Første stopp var Byron Bay, et hippie og surfe mekka som er et av mine favorittsteder. Town of 1770 må besøkes om det så kun er for å bo på Banana Bender backpackers. Eieren driver det meste selv, en ekte "old school" surfer som får alle til å føle seg som hjemme. Her fikk vi være med på å lage egne ansiktsmasker, dra på scootertur for å se etter kenguru og bare slappe av i hengekøyene.

Listen over steder verdt å besøke oppover kysten er lang, vi stoppet blant annet i Noosa, Rainbow beach, Fraser Island, Airlie Beach, Whitsunday Islands og Cairns. Et av høydepunktene var Fraser Island, vakrere sted skal man lete lenge etter. Det er verdens største sandøy med krystall klare innsjøer. Hostelet vi bodde på i Hervey Bay arrangerte turer der man ble delt inn i grupper på 8 og fikk tildelt en 4WD med alt av campingutstyr. Så gikk man sammen om å kjøpe inn mat og drikke til 3 dager. Vi hadde noen fantastiske dager, ble en sammensveiset gruppe som hadde mye moro sammen! En opplevelse for livet :)

Whitsunday Island kan ikke beskrives med ord, det må oppleves. Dette er stedet å sende postkort fra, Whitehaven beach er en av de flotteste strendede vi har sett og det er perfekte dykkeforhold der. Vi var på en tre dagers seiltur rundt øyene.

I Brisbane begynte kontoen å vise skremmende lite, så det var på tide å se seg om etter ny jobb. Etter noen dagers leting og utdeling av CV fikk vi napp. Vi fikk jobb i baren som hørte til hostelet vi bodde på :) Perfekt, ikke langt til jobb og med et ungt miljø slo vi oss fort til ro. Tre uker jobbet vi der og fikk venner vi fortsatt har kontakt med i dag.

Gjennom jobbformidlingen på hostelet fikk vi tilbud om en ny jobb som førte oss 17 timer inn i landet. I løpet av den lange bussturen skal det sies at vi spurte oss selv mange ganger hva vi hadde begitt oss ut på. Ikke visste vi hvor vi skulle, ikke visste vi hvem vi skulle til, vi hadde ikke engang sett bilder av stedet og det var 17 timer med buss tilbake om vi ikke trivdes..stedet het Windorah og bestod av noen trær, en pub og 60 innbyggere(helt sant). Vi ble der i nesten to måneder og stortrivdes! Det var kultursjokk med stor K, men vi ble sjarmert av stedet og de varme menneskene som alle hadde sin historie å fortelle. Vi jobbet både bak baren, på kjøkkenet og vasket de få motellrommene som hørte til. Det var helt klart en opplevelse utenom det vanlige, vi fikk se en helt annen side av Australia og møtte mennesker man aldri ville sett i byen. På slutten av oppholdet fikk vi også være med på en ekte rodeo midt ute i ødemarka, og sov ute under stjernehimmelen.

I Cairns fikk vi igjen jobb som bartendere på en bar midt i sendtrum. Cairns er en utrolig koselig by, akkuratt passe stor og med et yrende turistliv. Cairns er "endestasjonen" for de fleste som reiser oppover kysten, så det er alltid mange backpackere der. Etter å ha vært der i 3 uker tok vi fly over til Darwin, den lille byen helt nord i Australia. Darwin er kjent for å være veldig multikulturell, smakene og luktene er mange, og hver lørdag er det et stort marked ved stranda. Her kan man prøvesmake både krokodille, slange og kenguru, kjøpe håndlagde produkter fra hele verden og høre ulike band spille live. Det er en ganske magisk opplevelse å sitte på en strand sammen med flere hundre andre mennesker å se sola forsvinne i havet. De fleste som reiser til Darwin kombinerer det med en tur til Kakadu national park, noe vi også gjorde. Kakadu har storslått natur med borgjemte daler og vakre fossefall. Med kamera fullt av flotte naturbilder, satte vi oss på flyet tilbake til Sydney og siste etappe.

Tiden var kommet for å si farvel til dette fantastiske landet der solen alltid skinner og menneskene er vennligheten selv. Heldigvis skulle vi ikke rett hjem, men reiste innom Thailand, der vi slikket sol i tre uker.

Etter endt tur sitter vi igjen med ufattelige mange minner og gode venner. Vi angrer ikke et sekund på at vi reiste og skal helt klart tilbake! Så til alle andre som tenker på å reise – ikke nøl, det er verdt hver eneste krone!

Camilla Johansson-Merrick

Camilla, deltaker på Work & Travel Australia.

Dette er et reisebrev fra en av deltakere på vår Work & Travel Australia program i 2004.

Hjem » Reisebrev » Mitt Australia Eventyr

Vårt neste infomøte er i . Bli med, eller se alle de neste infomøtene her!