Karameller biler

Følgende reisebrev er skrevet av en GoXplore deltaker fra et annet land og er automatisk oversatt til norsk. Teksten kan derfor være litt utydelig til tider.

Hallo!
Jeg heter Caroline og for noen år siden gjorde jeg mitt livs reise med GoXplore. Den gikk til Zambia, Namibia, Australia og New Zealand. Nå studerer jeg til å bli reisekonsulent (hos Frans Schartau) i Stockholm og gjør mitt første praksisopphold på GoXplores kontor. Jeg fikk i oppgave å skrive sammen Carros Karameller. I løpet av mine siste 2 uker som praktikant vil du kunne følge min fantastiske reise, del for del, på Facebook og nettsiden. Her finner du mine «Best Of» og «Must Do» når du er ute og reiser! Hvis du har spørsmål til meg, bare send meg en melding! - Våg å GoXplore!

Send en e-post til Carro på caroline@goxplore.se

Del 6 & siste del av Carros karameller

Etter 1 måned i New Zealand dro jeg tilbake til Australia. Det første jeg gjorde var å gå inn på kontoret i Sydney og bestille både surfekurset og cowboyskolen.

Det var helt sprø og utrolig morsomme 5 dager på surfeskolen. Mye latter, herlige venner og fantastiske instruktører. Allerede den første dagen jeg sto opp kan man diskutere stilen, men jeg sto opp! På slutten av kurset kunne alle til og med ta større bølger og vi trengte ikke så mye hjelp fra instruktørene.

Da det var tid for Cowboy School, var den enkleste måten å komme seg til Tamworth på med buss. Jeg ble informert av kontoret i Sydney om at Greyhound-bussene var den beste og enkleste måten, og de hjalp meg med å bestille bussen. Det var en nattbuss, noe som gjorde at jeg slapp å bruke penger på overnatting på vandrerhjem den kvelden og sparte rundt 200 SEK.

Jeg, som har ridd hele livet, var lyrisk da jeg kom dit. Jeg fikk ri nesten hver dag, prøve å jobbe hestenes hover, lære å kaste lasso, gjete sauer og kyr fra hesteryggen og mye mer. Det var helt fantastisk å forlate bylivet for en stund og leve litt landliv.

Da jeg kom tilbake til Sydney etter cowboyskolen, kjøpte jeg en bil. Det er nok den beste investeringen jeg har gjort på turen. Jeg ble også kjent med 3 svenske karer på et hostel jeg bodde på i en uke og vi begynte å reise sammen. Første destinasjon var Great Ocean Road og så helt til Port Lincoln hvor vi gjorde et haidykk, og så videre til østkysten og opp til Darwin.

Den beste måten å virkelig se Australia på er med bil! Du kan bli når du vil og se hva du vil, helt fantastisk følelse av frihet. Du kan enten kjøpe bil selv, leie bil eller bruke flyttebil.

Haidykket var veldig kult. Å stå i det kalde stille vannet og plutselig se en 6 meter lang hvithai angripe agnet før den like raskt forsvinner ut i det mørke havet er en fantastisk følelse. Så når jeg har jobbet og spart opp litt mer penger, er prioritet én å gå på GoXplores hvithai-prosjekt i Sør-Afrika slik at jeg kan gjøre mer burdykking og lære mer om hvithaien.

Hvis jeg skulle plukket ut noen høydepunkter fra østkysten, vil jeg først og fremst si Byron Bay! Vanvittig morsomt sted, fullt av backpackere og gode bevegelser! Noosa er også fantastisk. Veldig fin og koselig by. Roligere enn Byron Bay, men fantastisk sted å ta det med ro.

Et annet sted du ikke kan gå glipp av er Fraiser Island. Verdens største sandøy. Dessverre hadde jeg ikke tid til mer enn en dagstur. Men de som gjør en jeep-safari på øya sier det er kjempebra!

Da vi kom opp mot Cairns ringte jeg kontoret i Sydney igjen og bestilte dykkerkurset mitt. De første dagene tilbrakte vi i et basseng for å lære det grunnleggende. Etter det var det på tide å bli på båten i 3 dager og endelig få se Great Barrier Reef på ordentlig.

Å komme så nær et av de få bevarte korallrevene er magisk. Og da vi gjorde nattdykket var alle på full damp. Vi visste at revhaiene var rett rundt båten, og selv om de vanligvis ikke angriper og ikke gjør mye skade, fikk jeg magen til å pirre i det mørke vannet der haiene svømte.

Først var det bare mørkt, men etter en stund følte du deg overvåket, som om noen så på deg hele tiden. Jo lenger du var i vannet, jo mer begynte du å se deg rundt. Etter en stund så du små røde flekker her og der. Det var da jeg skjønte hvorfor jeg følte meg oversett. Det var fullt av små reker rundt oss som hadde full kontroll. Nok en stor drøm hadde gått i oppfyllelse!

Det siste stedet du må besøke når du er i Australia er Uluru, Ayers Rock. Det var helt fantastisk. Å komme nær utbakken, den arborgiske kulturen og se denne praktfulle steinen var utrolig kult. Jeg har en forkjærlighet for solnedganger, så å spise middag ved solnedgang og se Uluru endre farge fra lys oransje til mørk lilla avhengig av solens posisjon var magisk!

Etter hjemkomsten til Sverige dro jeg tilbake til Australia etter 5 måneder og kjørte hele vestkysten. Jeg har kjørt over hele Australia og sett den siden også. Men jeg må prøve å begrense meg, så hvis du har spørsmål eller tenker på noe jeg har skrevet om er det bare å sende meg en mail så svarer jeg gjerne!

Hele denne turen var ren lykke fra den første dagen i Zambia til den siste dagen i Australia!

Del 5, New Zealand - Carros karameller

Jeg gjorde også en Canyon Swing. Da står du på en avsats og har først et fritt fall på 60 meter, deretter 200 meter sving i 150 km i timen. Det er noe av det morsomste jeg har gjort i hele mitt liv! Du kan hoppe på så mange forskjellige måter som mulig. Jeg gjorde den første baklengs og opp ned helt fritthengende.

Det siste virkelige høydepunktet på New Zealand var da jeg dro til Kaikora og svømte med delfiner. Det var vindstille, solen skinte og da vi hoppet i vannet hadde vi 500 ville delfiner rundt oss. Og de var lekne!

Jeg har et minne som virkelig har festet seg på netthinnen. Det er stille, ingen delfiner og plutselig ser jeg en luftboble komme rett under meg. I samme øyeblikk som den passerer meg kommer en delfin i full fart under meg, to-tre på hver side av meg og en av dem begynner å svømme rundt og vil leke. Jeg ser rett inn i de mørke øynene og prøver å svømme med delfinen som deretter dykker rett ut i det mørke havet.

Når noen spør meg hva mine "må gjøre" er i New Zealand, nevner jeg alltid disse aktivitetene. Spar heller pengene og gjør færre aktiviteter som du virkelig vil gjøre, enn å gjøre mange som er litt billigere!

Del 4, New Zealand - Carros karameller

Jeg dro til New Zealand etter mine to måneder i Bondi, hvor nye eventyr på Kiwi Experience-bussen ventet. Det var veldig trist å forlate Bondi og venner, men de ønsket å bli, og dette var turen min. Jeg løp løpet mitt og ville fortsette å se meg rundt.

Med nesten alle på bussen som bor på samme sted, spiser sammen og gjør mange aktiviteter sammen, kommer man veldig nær hverandre. Men det er alltid de du klikker ekstra godt med og som du føler med fra første gang du snakker med dem at det er disse jeg ønsker å bli kjent med. Dette er akkurat det som skjedde med meg med en engelsk jente. Vi snakket litt en morgen og hun skulle møte 3 engelske karer som også var på bussen. De skulle ut en tur og hun spurte om jeg ville bli med.

Etter den turen var det som om vi 5 hadde kjent hverandre hele livet! Det er deres ære at jeg ble på samme buss i 3 uker, at jeg våget å gjøre alt det syke og at New Zealand-turen min var en av de beste turene jeg noen gang kommer til å gjøre!

For å plukke ut noen høydepunkter fra turen starter jeg på Nordøya. I Taupo hoppet jeg i fallskjerm fra 15000 fot rundt 4600 meter. Jeg har alltid ønsket å gjøre et Sky Dive. Det var faktisk så fantastisk som jeg hadde forestilt meg! Jeg hoppet på et av New Zealands beste steder og hadde en helt egen fotograf som filmet og tok bilder gjennom hele hoppet.

Andre ting du må gjøre er definitivt å besøke Queenstown. Byen er gal! Nattelivet er fantastisk, utsikten fra stranden er fantastisk, og det er definitivt byen med adrenalin!

Her hoppet jeg Bungyjump og Canyon Swing. Da jeg forlot Sverige, lovet jeg foreldrene mine å ikke hoppe i strikk. Men når du sitter på bussen går listen over hvem som skal hoppe rundt, fengende musikk spilles i bussen og hele vennegjengen skrives på. Da er det vanskelig å motstå! Og hvorfor gjøre noe småskala? En Bungy på 134 meter med 8 sekunders fritt fall, hvorfor ikke?

Jeg ble nok litt av en adrenalinjunkie må jeg si da jeg var der nede, og Queenstown leverte! Jeg har aldri vært så nervøs, spent og spent i hele mitt liv som jeg var før strikkhoppet. Jeg skalv av forventning og hadde en følelse av redsel blandet med glede hele dagen, og når tiden kom, var nervene ute av kroppen. Å kaste seg 134 meter rett ut mellom to fjellvegger og rett ned mot en elv er mot alle kroppens sperringer. Men jeg klarte det!

Fortsetter på New Zealand......

Del 3, Australia - Carros karameller

Dette kommer til å bli vanskelig! Hvordan kan jeg velge en ting som var best under hele mitt opphold i Australia? Det går faktisk ikke! Du kan si at jeg gjorde to forskjellige typer reiser i løpet av min tid i Australia. De to første månedene jeg tilbrakte i Sydney og spesielt i Bondi Beach, og dette vennene mine, er kjempebra! Det er en av de beste tidene under mine to besøk til Australia.

Jeg ble kjent med to svenske jenter, som også reiste med GoXplore etter to dager i Sydney. Det endte faktisk med at vi tre flyttet sammen i Bondi Beach.

Vi fikk tips om hvordan finne overnatting gjennom kontoret i Sydney, så takket være dem fikk vi en flott leilighet rett ved stranden.

Jeg bodde og jobbet i Bondi i 2 måneder. Sydney-kontoret hjalp meg med min oversatte CV for å passe det australske arbeidsmarkedet og med litt stavemåte, ordvalg og ordlyd. Så når jobb og overnatting var fikset, kunne «hverdagen» begynne. Men hverdagen i Bondi er ikke engang i nærheten av hva den er hjemme. Hver ettermiddag/kveld etter jobb møtte vi naboer, hang sammen, spiste middag, drakk øl og så på solnedgangen. Ikke så sjelden var det noen som kom på den geniale ideen at vi skulle gå ned til nærmeste pub eller Bondis beste nattklubb, og det var ikke ofte de sa nei. Vi var en så fantastisk gjeng og hadde det så gøy sammen at det ikke engang kan beskrives!

Jeg bodde der over jul og nyttår. Og da julaften nærmet seg fikk vi alle, mer eller mindre, hjemlengsel. Tradisjonene, familie og julekos. Så vi bestemte oss for å ha julebord. Ikea er ikke så langt unna! Vi ble til sammen 10 svensker og etter julebordet bar det ut på stranda og festen begynte.

Jeg hadde den beste nyttårsfeiringen i mitt liv noensinne i Bondi. David Guetta kom og spilte live! Hele stranden var full av mennesker. Følelsen av å stå på Bondi Beach, høre på David Guetta live, ringe inn det nye året med fantastiske nye venner og se et utrolig fyrverkeri klokken 00:00 vil sannsynligvis aldri bli slått!

Så for meg er Bondi Beach og Sydney et must. Jeg kan fortsatt savne følelsen av å gå til Hyde Park og sitte i parken med en kaffe i hånden eller gå ned til Bondi-stranden om kvelden og ta en kveldstur!

Del 2, Namibia - Carros Caramels

Da jeg kom til Noahs Ark ble jeg litt overrasket og positivt overrasket. Det var et helt annet type prosjekt. Det var mange flere frivillige og selv om jeg visste at de hadde flere dyrearter enn bare løver, hadde jeg ikke sett for meg 300 forskjellige dyrearter. Så tankene om at «det ville ikke holde mål» ble blåst bort. Det var to helt forskjellige prosjekter som absolutt ikke kunne sammenlignes.
De ville at vi skulle sosialisere med dyrene mye. Så snart vi hadde pause/fri ville de at vi skulle sitte i eller utenfor burene og tilbringe tid med dyrene. Det er også den delen jeg synes var den aller beste under oppholdet. Å kunne gå opptil 6 tamme, fullvoksne geparder, sitte med dem, klappe dem og ha dem hvilende på fanget mitt er vanskelig å slå. Eller gå inn til Vervet-apene og babybavianene og la deg bli en av familien deres. Det er ikke mye som slår den følelsen av både frihet og kjærlighet fra dyrene!

Del 1, Zambia - Carros godteri

Zambia var mitt første stopp på turen. Helt utrolig! Jeg har vært i Sør-Afrika før og elsker det landet, så å se et annet afrikansk land ville vært veldig spennende. Å få tilbringe tid med de majestetiske dyrene var helt fantastisk. Det aller beste med dette prosjektet er definitivt alle Løvevandringene. Å få tilbringe tid med dyrene i deres rette omgivelser, gå rundt i naturen og ha Zambezi-elven ved siden av meg og bare puste Afrika var helt fantastisk! Jeg har aldri vært med på noe lignende, og helt ærlig skjønte jeg nok ikke helt hva jeg var en del av før jeg forlot løveprosjektet. Å forlate Lion Project var fryktelig vanskelig. Jeg var blitt så nær de andre frivillige og også de som jobbet der. Kravene til neste plass var høye!

INTRODUKSJON

Etter endt utdanning i 2008 følte jeg at jeg var lei av Växjö og ville ut og se verden. Jeg ville bryte hverdagen, oppdage ting og gå på livets eventyr. Spørsmålet var bare: Hvor vil jeg hen? Hvordan kommer jeg meg dit? Jeg begynte å se meg rundt for å se hvilke alternativer som fantes. Hvem kunne hjelpe meg, og hvilke destinasjoner som tiltrakk seg. Jeg kom inn på GoXplores nettside, begynte å se på de forskjellige prosjektene, de forskjellige landene og jo mer jeg så, jo mer begynte jeg å innse at det sannsynligvis var Australia jeg ville til. Jeg bestilte en katalog og en uke senere havnet den i postkassen.

Jo mer jeg så i katalogen, jo mer følte jeg at dette var akkurat det jeg ville gjøre! Tenk å kunne kombinere reise og jobb i et helt år! I min verden kunne det ikke blitt bedre enn det. Plutselig dukker det opp en løve på et bilde. Akkurat nå snurret hodet med operahus, kenguruer og surfebrett. Så å se en løve var litt uventet. Jeg begynner å lese om frivillige prosjekter i Zambia og Namibia og ble solgt etter første avsnitt. Jeg skal dit, selv om jeg må jobbe lenger enn jeg egentlig ville.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest katalogen, jeg kan den sikkert utenat, og hver gang jeg åpnet den fant jeg nye spennende ting. New Zealand, hvorfor ikke dra dit når jeg fortsatt er på disse breddegradene? En 3 timers flytur mellom Sydney og Auckland er ingenting når du har fløyet 30 timer fra Stockholm til Sydney.

Før jul 2008 satte jeg meg et mål. Før høsten 2010 skulle jeg på denne turen. Ikke snakk, jeg skal dit. Nå er det på tide å gjøre noe og ikke falle inn i komforten og syte bort i de samme trygge fotsporene.

Jeg ønsket å gjøre og oppleve så mye, så jeg begynte å se på GoXplores valgfrie produkter. Surfing er et must når du er i Australia. Dykk i barriere-revet, og kunne gjøre et nattdykk! Blir det noe bedre enn det? Jeg har ridd hele livet, så å prøve gårdslivet i 5 dager og leke cowboy var også vanskelig å si nei til.

Da jeg begynte å se nærmere på New Zealand, hvor jeg ønsket å bli 1 måned, begynte jeg å tenke på den enkleste måten å komme meg rundt på og samtidig se mest mulig. Det var en buss som kjørte rundt på de forskjellige øyene. Passet var gyldig i 1 år og du kunne hoppe av og på så mange ganger du ville. De kjørte til alle "Must See"-stedene, man fikk en bok hvor det sto hva man kunne gjøre på de forskjellige stedene og bestilte man aktiviteter via bussen fikk man alltid litt rabatt. Snakk om at smålandskvinnen ble glad når hun så ordet rabatt!

Siden alle alternativene mine hadde åpne datoer, trengte jeg ikke å bestille dem før avreise, men når det passet meg, pluss at alt var betalt for så jeg visste at det ville bli gjort!

Jeg har blitt spurt mange ganger om hva som var den beste delen av turen min. Det spørsmålet er umulig å svare på! Alle steder har sin sjarm og jeg har en spesiell følelse for alle reisemålene mine. Men selvfølgelig er det alltid gullklumper uansett hvor du er.

Reisebrev fra 2013 (Oversatt)

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Work & Travel Australia.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » Karameller biler

Mari Andrea D bestilte Frivillig Bali. Noe for deg?!