Min tur til Vic falls var helt fantastisk - Altea

Følgende reisebrev er skrevet av en GoXplore deltaker fra et annet land og er automatisk oversatt til norsk. Teksten kan derfor være litt utydelig til tider.

Min tur til Vic Falls, Zimbabwe har vært fantastisk!

Etter 20 timer på veien ble jeg hentet på flyplassen da jeg landet mandag og kjørt til frivillighetshuset som lå veldig nært sentrum av Vic Falls (ca. 10 minutters gange).

I huset hadde alle sitt eget rom, da det var lavsesong for frivillige (da skoler og slikt startet), og selve huset var veldig fint og friskt, med stor spiseplass, bålplass og basseng. Bassenget var et stort pluss på varme dager!

De første dagene ble jeg introdusert for løveprosjektet; dens formål, mening og hvilke oppgaver jeg ville ha. En vanlig dag kunne starte med en løvevandring eller søppelplukking om morgenen, og deretter ha adferdsberikelse, hvor vi laget leker til løvene, vanligvis av trefibre, gress og elefantekskrementer hehe. Så hjem til huset for lunsj og noen timers pause som vanligvis ble tilbrakt ved bassenget eller i skyggen.

På ettermiddagen dro vi ofte ut i Zambezi nasjonalpark for vilttelling eller elefant/siraffforskning, som var en veldig hyggelig del av dagen. Vi så mange dyr, store flokker med elefanter, kuduer, impalaer, sjiraffer, sebraer og til og med en vill løve! Noen ettermiddager kunne vi i stedet ha kjøttprep/ungefôr, hvor vi lagde mat til løvene ved å kutte opp og veie maten. Etter det fikk vi mate løvene, og noen ganger ryddet vi til og med innhegningen deres.

Etter ettermiddagsaktivitetene bar det hjem igjen for en god middag tilberedt av en kokk som var på stedet (og som også lagde lunsj). Kveldene pleide å avsluttes rundt bålet ute eller med en filmkveld. En kveld tok vi en nattkjøring, hvor man kjører ut i bushen og ser etter hyener og andre dyr som dukker opp.

Når vi ikke var på prosjekter, kunne du enten gå inn til byen og ta en god kaffe (Deans ble et nytt favorittsted, og baobabostkaken deres var fantastisk! De hadde også en veldig god frokostmeny!), eller rusle rundt på markedet eller i butikkene langs hovedgaten.

Noen kvelder dro vi til Safari lodge, som har en helt fantastisk utsikt over savannen, og et vannhull hvor dyr ofte samlet seg. Der kunne man nyte god drikke og snacks mens man så solen gå ned, noe som var helt magisk!

I helgene var vi ledige, men de var som regel like fulle av aktiviteter og opplevelser. I løpet av min første helg gjorde jeg gorge-swing (hoppe fra en klippe kort sagt, definitivt noe å anbefale hvis du liker adrenalin), og cruise i solnedgang. Solnedgangscruise var en veldig fin båttur på Zambezi-elven og fikk nyte solnedgangen sammen med noen flodhester. Helgen etterpå gjorde jeg noe jeg hadde gledet meg til siden før jeg kom til Vic falls; djevelens basseng Devil's pool er som et naturlig skapt basseng rett ved kanten av Victoria Falls og også noe som passer de eventyrlystne. Det var virkelig en opplevelse for livet! Å svømme ut til bassenget og så henge der og se over kanten vil jeg aldri glemme. I løpet av min siste helg drev jeg elverafting, som også var veldig moro, selv om det var veldig vanskelig! Du følte virkelig kraften i Zambezi-elven mens du skyndte deg fremover!

Å besøke Victoria Falls var også et must. Det var veldig mektig. Noen restaurantbesøk ble det også, da Vic Falls har veldig god mat å by på. En må-spise mens det er sadza, som er laget av finmalte korn som deretter helles i kokende vann til det blir en pasta. Den flates så med hendene og spises sammen med kjøttgryte og kokte grønnsaker. Vi tok en landsbytur til en av de mindre landsbyene, hvor vi fikk prøve å lage vår egen Sadza, og se hvordan de bodde der. Veldig lærerikt og rørende besøk. Det ble også besøk på Boma, hvor det var god mat og vi fikk oppleve et kjempeflott trommeshow.

To av tingene vi gjorde under prosjektet som skilte seg mest ut var den første uken min, da vi måtte hjelpe til med å flytte 4 løver fra en innhegning til en større og nyere. En veldig kul opplevelse!

Den andre tingen som skilte seg ut for meg var da vi fikk besøk av en mann som drar fra Kenya til Sør-Afrika for å øke bevisstheten om elefanter og krypskyting av dem. Det var veldig inspirerende! Han snakket på en lokal barneskole, hvor vi også fikk møte barna som gikk der, og det var også veldig lærerikt og interessant å se hvordan barna der hadde det.

Alt i alt har turen min til Zimbabwe vært fantastisk! Jeg har møtt så mange nye fantastiske mennesker, og noe jeg syntes var veldig flott var hvor glade og vennlige alle alltid var!

Minnene jeg har laget der vil jeg aldri glemme!
// Altea

Reisebrev fra 2018 (Oversatt)

Lyst til å oppleve noe lignende?! Dette er et reisebrev fra Victoria Falls.

Ring eller send SMS

Hjem » Reisebrev » Min tur til Vic falls var helt fantastisk - Altea

Siste nyhet: Unike muligheter for deg som er glad i hest!