Login

Elisabeth's eventyr i Australia

En uforglemmelig reise til Australia
- Millionbyer, strender, regnskog og ørken

I løpet av september og oktober i 2011 har jeg reist omkring 3000 kilometer med buss, levd i en 15 kilos tung ryggsekk, bodd på rundt 20 forskjellige hosteller, delt rom med minst 150 ukjente mennesker og for ikke å glemme alle de offentlige doene og dusjene jeg har måtte bruke hver eneste dag. Når det er sagt, er det på tide å begynne og fortelle om den interessante delen av det som den australske østkysten har å by på.
Etter mye planlegging og godt samarbeid med x-plore, kom endelig dagen jeg hadde ventet på. 6. september 2011 satt jeg meg på flyet sammen med flere andre forventningsfulle og spente norske ungdommer. To døgn senere landet jeg i millionbyen Sydney med 15 kilo på ryggen, og ikke en fjerneste anelse om at Australia faktisk er på samme størrelse som USA. Da jeg også fant ut at det bor like mange mennesker i Sydney som det bor i hele Norge, begynte jeg å få opp øynene for hvor stort dette landet faktisk er. Jeg bestemte meg ganske raskt for at jeg var bare nødt til å se mer enn bare Sydney når jeg allerede hadde fløyet til andre siden av jordkloden. Før jeg reiste fra Norge kjøpte jeg blant annet et hoppe av- og på busspass gjennom x-plore. Med dette begynte jeg sakte, men sikkert å bevege meg oppover den australske østkysten. Etter en fire dagers surfecamp, var Byron Bay et av mine hovedstopp. Et lite og koselig sted med alt fra hippier til alle mulig typer mennesker, en lang strand full av surfere og ikke minst et fyrtårn som markerer at du befinner deg på Australias østligste punkt. Å være der kl 5 om morningen for å være blant de første i hele Australia til å se soloppgangen, var en utrolig opplevelse og ikke minst et fantastisk vakkert syn.

Deretter gikk turen til blant annet Surfers Paradise, en veldig turistpreget by som ga meg mer følelsen av å være rundt Middelhavet enn i Australia. Jeg fortsatte å hoppe av og på bussen, bo på nye hosteller, utforske nye steder, vandre langs lange streder og møte mennesker fra verden over. Etter vel en måned i Australia gikk turen ut til Fraser Island. Å campe på verdens største sandøy i tre dager med en gruppe på 15 stykker, var en utrolig morsom opplevelse. Vi kom oss rundt på øya ved hjelp av firehjulsdrevne biler. Mens vi kjørte oppover de enormt lange strendene, så vi dingoer, villhunder, som gikk langs strendene og hvaler som hoppet ute i havet. Ettersom ingen av oss hadde særlig lyst til å bli spist av hai, dro til innsjøer som Lake McKenzie og Lake Wabby, for å kjøle oss ned. Fraser Island er et vakkert og uberørt sted, som definitivt er verdt et besøk.

Vel tilbake på fastlandet, fortsatte jeg turen lengre nord. Da jeg kom til et lite sted kalt Airlie Beach, var seiling på the Whitsundays det neste som sto på kalenderen. Jeg tilbragte to dager og to netter seilende ute på det turkise havet på seilbåten New Horizon. Bortsett fra å være sjøsyk, fikk jeg for første gang sett litt av The Great Barrier Reef mens vi snorklet. Vi gikk også i land på Whitsunday Island for å se The Whitheaven beach, som er en strand full av fløyelsmyk hvit sand ved siden av det nydelige turkise havet. Etter seilturen dro jeg videre til en ny øy, Magnetic Island. Det var en liten øy med en avslappet atmosfære og mange strender. Ettersom det hadde blitt observert krokodiller rundt øya tidligere samme uke, ble det dessverre ingen snorkling her. Mitt neste ”oppdrag” var Misson Beach, hvor jeg gjennomførte mitt første, men langt ifra siste fallskjermhopp. Det var en helt uvirkelig opplevelse med en utrolig fin utsikt over The Great Barrier Reef. Å falle fritt i 60 sekunder fra 14 000 ft (over 4200 meter) før fallskjermen kommer opp, gir et skikkelig adrenalinkick.

Etter å ha svevd høyt, var det på tide å dykke litt dypere og utforske mer av The Great Barrier Reef. Vel fremme i Cairns var jeg med på et fem dagers dykkerkurs for å ta dykkersertifikatet. Dykkerkurset innebar blant annet tre dager ute på en båt på The Great Barrier Reef. Jeg dykket blant Nemo og små haier helt ned til 18 meter, og var også med på et nattdykk. Å dykke i mørket er faktisk ganske skummelt, ettersom du aldri vet hva som faktisk gjemmer seg bak skulderen din.

For å komme meg litt bort fra det hektiske bylivet i Cairns bestemte jeg meg for å dra enda litt lengre nord, opp til Port Douglas og Cape Tribulation. Å være omgitt av regnskog på alle kanter innebærer at man konstant hører utallige fugle- og dyrelyder, og et evig mysterium om alt det som skulder seg bak de massive trærne.

Etter en to måneders fantastisk reise opp den australske østkysten, satte jeg meg på flyet til Darwin og var nok en gang klar for nye eventyr. Her besøkte Australias største nasjonalpark, Kakadu, som er et av mine favorittsteder i Australia. Vi besteg fjelltopper før kl 7 om morningen, nøt utsikten av vill og vakker australsk natur, svømte under fossefall og så en uforglemmelig solnedgang. Dette var bare første delen av den tidagers "outbacksafarien" som jeg hadde meldt meg på. Fra Darwin gikk turen videre ned til Alice Springs. På veien stoppet vi blant annet og så vakre Kathrine Gorge.

Vel fremme i Alice Springs, som ligger så å si midt i Australia, var Uluru/Ayers Rock neste mål. Det som mange beskriver som "the big red rock in the middle of the desert in Australia", er faktisk verdens største monolitt. Dessverre var vi litt uheldige med været, så vi fikk verken sett noen vakker soloppgang eller solnedgang. Allikevel var det ganske spektakulært å se den store monolitten som skifter farge etter solens stilling og som er hellig til aboriginene, den australske urbefolkningen.
Jeg fortsatte turen lengre sør. På veien ned til Adelaide sov vi inne i et fjell i en minelandsby og også under åpen himmel i en swag, som er en australsk oppfinnelse. Fra Adelaide dro jeg ut på nok en gruppetur til Kangaroo Island. Dette er dessverre et sted som mange backpackere ikke tar seg tid til å besøke i Australia, men som jeg personlig likte veldig godt. Øya er ikke kalt Kangaroo Island for ingenting. Her får du selskap av hoppende kenguruer både til frokost og middag. Øya er også full av ville og sovende koalaer, nydelige seler og herlige hvite strender. Til tross for at jeg var litt skuffet over at jeg verken fikk ta med meg en koala eller en sel, glemte jeg dette fort da jeg sto og nøt den vakre utsikten over de majestetiske tolv apostlene på den berømte "The Great Ocean Road".
Etter tre måneder med reising kom jeg til vakre Melbourne. Melbourne er kjent for sine trikker, vakre parker, det store Queen Victoria markedet og ikke minst shopping. Før jeg reiste tilbake til Sydney gjorde jeg også et lite stopp i hovedstaden, Canberra. Her så jeg både det gamle og det nye parlamentet, som er Australias dyreste bygning.

Det å være backpacker i Australia innebærer mye reising og planlegging, men også et veldig sosialt liv. Overalt hvor du kommer møter du mennesker fra hele verden som er i akkurat samme situasjon som det du er i. Å bli kjente med nye mennesker og få seg nye venner, er mye lettere enn man skulle tro. I tillegg så er australierne veldig åpne, avslappet og hjelpsomme. De har også en tendens til å gjøre alt mye lettere enn hva det opprinnelig er. Det er derfor de har utrolig mange slengord, noe som jeg synes er både morsomt og kjekt for en backpacker som meg som blir nødt til å prøve og huske noe av det som nevnes. Noe annet som jeg liker veldig godt der nede, er skiltingen. De lager gule skilt med alle mulige slags rare advarsler på.

En stor takk til x-plore som hjalp meg med forberedelser til reisen og situasjoner som oppstod under reisen. Dere gjorde en uforglemmelig reise mulig!

Dette er et reisebrev fra en av deltakere på vår Work & Travel Australia program i 2011.

Hjem » Reisebrev » Elisabeth's eventyr i Australia

Siste nyhet: Hvordan bo i utlandet over lengre tid