Login

GoXplore i Sri Lanka

Da var dagen kommet da jeg skulle reise fra Thailand til Sri Lanka. Selve flyreisen fra Bangkok - Colombo gikk veldig bra med Thai Airways og tok ca 3,5 time. Immigrasjonen i Colombo gikk smertefritt og jeg ble hentet utenfor ankomst hallen av programkoordinator som kjørte meg til min vertsfamilie i Kandy som jeg skulle tilbringe tid med de neste dagene. Selve bilturen til Kandy er lang da det ligger i et kuppert fjellområde. Det tar ca 4timer hit fra Colombo. Jeg ankom Kandy og min vertsfamilie ganske sent så det var bare til å sove slik at jeg var oppladet for neste dag.

Neste dag våknet jeg litt sent og fikk møtt min vertsfamilie. De var utrolig hyggelige, og begge var programkoordinatorer også. Første inntrykk med Sri Lanka fikk jeg idag da jeg kom veldig sent igår. Sri Lanka er mye "tut og kjør". Mye scootere, tuk-tuk, elefanter, helse og velvære, yoga & meditasjon, gjestefrie og vennlige mennesker og masse god mat. Vi dro og så på alle frivillighetshusene i Kandy som er meget enkle men du har det meste som du trenger her. Vi tok også en tur inn til sentrum av Kandy. Dette er stort med masse butikker og restauranter. Det var spennende å sitte i
Tuk-Tuk og kjøre nedover de bratte bakkene for å komme seg inn til sentrum. Alle de fantastiske luktene av god mat i sentrum gjorde at man ble fort sulten så derfor så tok vi et lokalt måltid i sentrum. Maten her går mye i vegetarisk og smaker helt utrolig. Merk deg at det kan til tider være sterkt så her tester man virkelig smaksløkene. Dagen ble avsluttet tidlig da de 2 neste dagene skulle være mer intense.

Dag 2 startet vi grytidlig klokken 06:30 og skulle besøke prosjektene i Kandy. Vi besøkte blant annet en tempel der vår partner for øyeblikket hadde renovering pågang. Disse munkene som bodde her var veldig plaget av småkryp og dyr. De hadde heller ingen myggnett så derfor så tok vår partner tak i dette og ville hjelpe munkene med å renovere soverommet dems. Da jeg ikke hadde så god tid så fikk jeg ikke bidratt med noe her men jeg bidro med å kjøpe myggnett til munkene(brukte) som er meget billig å kjøpe i Sri Lanka. Det var fantastisk å se munkene, de ble så trolig glade. For å være ærlig jeg hadde aldri trodd at munker kunne være så "vennlige" og gjestfrie men de var utrolig åpne og enkle å kommunisere med. De var veldig opptatt av å vite hvor jeg kom fra og hva jeg het fordi jeg var mørk i huden. Nesten alle i Sri Lanka trudde at jeg var opprinnelig fra Sri Lanka så det var litt morsomt. Det er på samme sted at vi har teachingprosjekt for munker der man lærer munker engelsk. Etter dette dro vi til et prosjekt som satt virkelig sterkt i mitt hjerte mens jeg besøkte dette. Barnehjem for barn med utfordringer. Dette er et prosjekt som virkelig trenger hjelp fra de frivillige. Det var utrolig hardt og ikke minst sterkt å se disse barna. Dette prosjektet er styrt av nonner i Kandy. Etter besøket her så vi til "babies childcare" barnehjem. Her fikk jeg en veldig søt og morsom opplevelse. Med en gang jeg kom inn døra så kom det en liten søt jente på 2år og holdt meg i fingeren og ville vise meg frem. Hun var utrolig søt. Dette barnehjemmet hadde 2avdelinger. En avdeling for barn fra 2 - 5år og en avdeling fra 0 - 2år. Det hadde nettopp kommet en nyfødt baby på 1uke til prosjektet så jeg fikk lov til å hjelpe sykepleier på plass med vektmåling osv av babyen. Det var kjempe søtt. Etter besøket her dro vi til barnehageprosjektet og undervisningsprosjektet. Vi var også å besøkte et tempel i Kandy som heter "Temple og Tooth relic". Når vi var ferdig i Kandy så tok vi tuk-tuk videre til Hill Country der vi besøkte frivillighetsentret, og prosjekter som renovasjon, teaching og barnehage. Vi kom tilbake til Kandy og hadde middag sammen med min vertsfamilie. Kvelden ble avsluttet veldig tidlig da vi skulle starte tidlig neste dag.

Dag 3 startet tidlig og jeg skulle være med de andre frivillige til "Spice garden" og "tea factory". Sri Lanka er veldig kjent for "Ayurvedic" og "Cylon te" så dette måtte vel jeg bare få med meg. Vi fikk god omvisning på begge steder med gode tips og råd til hva de forskjellige kryddrene og teen gjorde. Etter omvisning på spicegarden fikk vi mulighet for å prøve noen av produktene som er laget av disse krydderplantene. Vi fikk også smake på Cylon te etter omvisning på tea factory. Etter at vi var ferdig her dro jeg og programkoordinator videre til elefanktprosjektet i Mawanella. Mens vi kjørte mot dette prosjektet så kom vi over et svært landskap med flott strand så vi tok et lite stopp her for en fort dukkert og bilder før vi kjørte videre. Når vi ankom elefantprosjektet så var det badetid for elefanten. Det var 2frivillige på prosjektet som jeg fikk snakket med. De bodde hos programkoordinator for elefantprogrammet og trivdes kjempe masse. Elefantene på dette prosjektet er elefanter som blir "reddet" fra turisme og tunglast. De elefantene som blir "mishandlet". På dette prosjektet får elefantene slappet av i rolige og store omgivelser. Det var utrolig gøy og avkjølende å bli med og vaske elefanten. Det er kjempe facinerende å se hvordan mahout kommuniserte med elefanten slik at elefanten reiste seg rolig opp og snudde seg på andre siden. Når vi var ferdig her gikk ferden videre tilbake til Kandy og litt shopping. Jeg trengte en ny liten koffert så jeg fikk kjøpt dette litt fort og tok tuk-tuk tilbake til vertsfamilien for så å pakke da jeg skulle reise hjem inatt.

Sri Lanka oppholdet mitt satte virkelig preg på meg og jeg vil absolutt reise tilbake hit. Jeg ville sagt at prosjektene i Sri Lanka er de prosjektene som trenger sårt hjelp av de frivillige. Her får man gjort mye for lokalbefolkningen.

Da var reisen min over og jeg tok flyet tilbake igjen til Norge. Eventyret mitt varte på 17dager og jeg må si jeg savner det allerede og vil tilbake.

Rabiya

Dette er et reisebrev fra en av deltakere på vår Frivillig Sri Lanka (Kandy) program i 2017.

Hjem » Reisebrev » GoXplore i Sri Lanka

Felicia B bestilte vårt Horses & Lions program for 2t siden. Er det noe for deg også?!